Dimineaţa pe gârlă

Dimineaţa pe gârlă
Pe Dunare acum vreo 35 de ani

sâmbătă, 24 iulie 2010

Da-le crapului

NADA FOLOSITA
Nada :boabe de porumb bagate la bidon de 60L ,il umpli cu boabe cam 3 sferturi si completezi cu apa pina se umple o perioada minima limita ar fi de un 7,8 zile pe timp de vara,nu este nici o problema sa le lasi si 2 luni ,pe timp de vara amestecul asta incepe sa puta urit ,dar e si mai bine ,asa ii place lui,cind sint bani de investit,la un bidon de 60L bag si un bax de alcol dublu rafinat ,,,,alcol din porumb de se pune la visenata,,,un bax are parca 4 litri, dar alcolul nu il pun imediat cu apa ,il pun dupa vreo 4 zile,,poate fi pus si cu 2 zile inainte de a merge la pescuit, efectul alcolului la crap e asemanator cu efectul alcolului la om,adica reflexele de autoaparare scad in schimb creste tupeul si pofta de mincare,

PREGATIREA NADEI PENTRU A FI ARUNCATA IN APA

pe o zona unde bagi 4 lansete folosesti o galeata de boabe pe seara,versi galeata pe malul girli pe o zona unde este noroi dar nu foarte moale si amesteci boabele cu pamintul ala clisos,se fac niste bulgari nu mai mari de marimea unei mingi de handbal ,la marimea asta e mai lejer sa framinti pamintul,apoi bilele de pamint le turtesti ,altfel cind vor ajunge pe fundul apei se rostogolesc si ies din zona unde pescuiesti ,deci trebuie turtite.rezulta cam in jur de 20 de bile ,ca nu poti baga boabe prea multe la o bila ca nu se mai leaga.Deci cam asta e momeala folosita de mine in ultimi ani.Alcolul , cum am spus mai sus ,face minuni,noi am avut iesiri cind am momit in felul asta ,am terminat partida de pescuit,dar crapul a mai tras pe locul ala inca o saptamina ,dar doar in locul ala ,in rest nu.

NADA PE ZONA UNDE NU SINT BUTUCI

Crapul poate fi prins si pe zone unde nu agata dar partida de pescuit trebuie sa dureze mai multe zile ,de regula de la 4zile la 7,8zile cu improspatarea patului de nada seara de seara in primele 3 seri iar apoi se reduce cantitatea la jumatate si se poate momi apoi ,o seara da si una nu. Turtele de pamint se arunca comparativ cu locul de pescuit ,incepind mai de sus in functie de curent ,cu 8,12m,in continuare pe toata zona de pescuit cam 80%din momeala si se arunca si mai la vale imprastiat un 10% in ideea de al aduce catre patul de nada. Atunci cind se pescuieste pe o locatie mai la distanta , se momeste din barca ,iar cantitatea de momeala se mareste (se poate ajunge si la ,4,5,6 galeti de boabe ,dar si la 10 lansete,in ideea ca locul respectiv a fost ales special pentru a putea baga lansete multe

NADA PE ZONA DE BUTUCI

Pe zona de butuci, de regula crapul este chiar acolo unde noi nadim,la butuci e de fapt casa lui ,dar el nu maninca de multe ori si de ii pica mamaliga in cap si atunci boabele cu alcol isi spun cuvintul, si aici schema de momire e apropiata de varianta nadiri la adinc ,dar la o scara mai mica datorita imposibilitati de a folosi lansete mai multe. Aceste turte din pamint pot fi aruncate din mina dar nu mai departe de 12,14 m, distanta suficienta pentru pescuitul la butuci.

ALEGEREA LOCULUI DE PESCUIT
Sa incepem cu ce nu trebuie sa facem,deci:
In niciun caz nu vei pescui pe o zona de intinsura acolo unde vara mergi catre centrul Dunari 10,20m si apa e abia la piept (o singura situatie am vazut reala ,mai jos de podul de la Giurgeni,mai exact de la inalta tensiune mai jos cu 2,3,4 sute de metri
acum zeci de ani un tip din Slobozia intra in apa cam 25 de metri si de acolo arunca cit putea de departe ,omul prindea crap si somn adevarat ,nu am pescuit nicio data acolo, dar pe ala l-am vazut de multe ori si prindea mereu ) locatia e data de mine pe youtube clipul ,,,mai multe locati de pescuit,,asa ceva cred ca intra la excepti.

1. ZONELE CU BUTUCI vechi se formeaza acolo unde padurea este chiar pe malul apei,iar Dunarea rupe din mal an de an ,cu ani majoritatea pomilor cazuti ramin pe o distanta de la mal catre adinc de pina la 40,50m la fund formind o aglomerare de crengi si busteni o mare parte a lor fiind acoperita de mil,nisip,pamint.
Pe butuci foarte vechi cazuti in apa cresc scoici si niste larve mici,crapul maninca asa ceva.De fapt crapul mare trage si la carne de scoica care o poti gasi in apa pe linga mal vara.Se cauta ca adincimea unde se pescuieste sa fie de la 4m in sus.

2 ZONELE CU PRAG:sint plasate pe exteriorul sectoarelor unde Dunarea face o curba ,la terminarea curbei (sau buclei) pe partea exterioara, curentul apei sapa in mal,pe acele zone apa este adinca linga mal si are si viteza mare,si asta e o zona care tine crap, vezi in clip ,,mai multe locati de pescuit,,zona Cotu Baciului partea opusa la terminarea buclei si la Serparie putin mai jos de pod Giurgeni pe bratul sting cum te uiti de la pod in jos. Zona Balteni,este de fapt o combinatie are si prag si zona cu butuci la vedere si zona cu resturi de cioate pe fund si groapane Zonele cu prag au caracteristica urmatoare :apa adinca chiar linga mal ,deci la distanta de 3m de mal poti avea apa adinca de 4m iar la un 6,7m de mal poti avea adincime intre 6 si 8m.
Intradevar la viteza apei pe asa zona e indicat chiar plumb la 200gr (de fapt adincimea este asemanatoare cu adincimea unde poate fi gasit crapul la butuci dar aici curentul este foarte mare si lipsesc butuci.Se lanseaza intre 6m si 10,12m de la mal.

3.ZONELE DE SEMIINTINSURA: ,recomandarea mea ,trebuiesc evitate ,reprezinta pierdere de timp.(necesita nada multa de aruncat din barca ,la distanta si mult timp de asteptat) si rezultate foarte slabe.

4.GROPANELE: sint o mana cereasca ,dar sint rare,sint usor de identificat , dar greu de gasit ,ai luat lanseta de testare si iei usor girla la cercetat,un gropan trebuie luat in considerare atunci cind apa e mai adinca fata de restul cu cel putin 2m,am intilnit gropan care avea o adincime de aproape 9m, fata de adincimea in zona ,care era de 5m.Momit bine seara de seara si asteptat,1,2 zile.Rezultate bune. Un pescar cu ochi format identifica un gropan inainte sa arunce lanseta in apa.

5.TESTAREA LOCULUI DE PE MAL CU LANSETA
O fibra plina, 2,4m ideal, fara cirlig doar plumb,
Se fac mai multe lansari la distanta la care se vrea a se pescui si se recupereaza usor pentru a identifica zonele unde agata,cu ocazia asta se poate constata si adincimea.O comparatie de identificare a adincimi folosita de noi este de a numara secundele pina cind plumbul (cam 60gr) atinge fundul apei,ca o comparatie, o secunda este apropiata de echivalentul a 1m adincime ,deci daca numeri 5 secunde pina ajunge plumbul pe fund apa ar avea in jur de 5m adincime, in functie de curentul apei se mai poate adauga ceva. ( comparatia nu e valabila pe zonele unde e curent mare ,gen zone cu prag )
Exemplu:ai ales un butuc la adinc si vrei sa pescuiesti linga el,testezi zona din jurul lui daca agata si adincimea. Daca consideri ca ai un minim de 4m adincime si un spatiu de manevra de 3,4 m ,incerci sa plasezi montura in partea de jos a pomului cit mai aproape de el,crapul are un obicei de a sta ferit de curentul apei dupa cite un obstacol.Bine, la un spatiu de manevra asa de mic si 2 lansete deja e cam mult.

6.MOMEALA FOLOSITA IN CIRLIG
Folosesc aceleasi boabe cu care fac patul de nada ,2 boabe pe tija cirligului,unu catre nod si al doilea jos la curbura,virful ramine gol.Uneori cind am chef le insir pe o ata cu croseta de la 4buc pina la 7,8 (am incercat de curios si o ia si asa,un cirnat facut din 8 boabe are aproape de 4cm) in cazul asta acul ramine gol. Alta varianta practicata de colegi mei e, 3 boabe pe cirlig si peste ele un cocolos de mamaliga cit se poate de mare,dar conditia este ca tot ansamblu sa aterizeze acolo unde vrei tu.Se poate arunca asa in varianta asta in functie de cit de elastica e si mamaliga ,un cocolos putin mai mic decit o minge de tenis de cimp dar nu la distanta mai mare de 20m.Avantaje la aceasta varianta:de regula intii apare maruntisul,platica caras ,care incepe sa ciugule din el si se tot aduna,un crap care trece prin zona vede vinzoleala care se creaza si se apropie automat ,cei mici se dau la o parte din fata lui, iar el HAP.deci maruntisul il aduce pe cel mare (diferenta intre varianta asta si a folosi un momitor tip arc e:crapul se repede de fapt la ac ,intepi si incepe drilul , pe cind cu momitor nu ai cum sa il intepi),alt avantaj , de fapt daca pescuiesti agresiv in maxim 40 de minute scoti montura si incarci iar cu alt cocolos si astfel momesti si locul ) de multe ori sa luat crap mare in varianta asta si in primele 5 minute dupa lansare.Alta varianta cocolos de mamaliga cam cit nuca direct pe cirlig ,mamaliga nu tare, dar elasteca ,adica mai moale,varianta asta o mai fofosesc si eu uneori dar decit pe o lanseta cel mult 2 pentru ca trebuie alimentata la maxim 30 min si numai atunci cind nu prea trage ,are el draci si decit ciuguleste si trebuie luat din tacaneala,deci in varianta asta trebuie sa stai linga lanseta pregatit sa intepi la fractiune de secunda.
Foarte rar pe timp de vara incerc la carne de scoica scoasa direct din mal,eu personal nu am prins dar am vazut vreo 2 driluri la colegi, dar pesti nici nu am putut sa ii vedem,matahale.

7 MONTURA
Fir 0,4 dar mai bazat ma simt cind am pe tambur 0,45 si chiar foarte bine cu 0,5mm,mai mult nu ,de la tambur pina la ac,un singur nod,cel de la ac,ATIT.Un opritor din leocoplast textil (chirurgical) rulat pe fir la cam 30,35cm de ac ,iar deasupra un plumb culisant plat intre 80 si 120gr (de regula 100gr). Nu virteje nu nimic .Firul (dupa revolutie am testat toate chinezariile si am scapat sute de crapi) din intimplare am gasit acum 2 ani Nacrita ,un fir frantuzesc care era de top acu 30 de ani si cu bucurie il folosesc,e bazat.Ace Gamacatsu de regula nr1,am folosit de la ei mult, modelul camuflat ,imi era cam teama ca nu erau prea mari dar sint beton,dar acum am trecut preventiv la cele negre tot de la ei modelul Super Hook nr 1


8. DRILUL LA BUTUCI,
Datorita spatiului de manevra extrem de mic,a violentei de care da dovada crapul de Dunare,chiar e o problema,sint situati cind cu tot echipamentul lui peste nu ai ce sa ii faci,un crap de 14,15 kg daca a plecat catre o zona cu craci cu acul in gura si cracile sint la 2,3m nu prea mai ai ce sa ii faci.Sint situati cind din 3,4 trasaturi pe zi sa nu iei chiar niciunul.Uneori sansa ne ajuta si din intepatura l-am directionat catre noi dar asta nu inseamna ca va ajunge sigur in mincioc,trebuie raspuns cu aceasi forta cu care se lupta si el permanent ,lanseta sa fie foarte,foarte flexibila dar si foarte rezistenta sa amortizeze bine tensiunile create.Din discutie iese total frina mulinetei,in prima faza,pestele nu are voie sa plece pe frina ,ca dus e,PA,deci cum am spus mai sus toata amortizarea o face lanseta.Dupa ce l-ai scos din zona periculoasa ii mai poti da fir ,dirija mai lin ,pentru ca nu e bine sa fortezi decit acolo unde trebuie,l-ai adus pe o zona curata ,nu mai fortezi ,dar incerci sa il ti permanent sa vina catre tine, o bucla facuta de un crap peste 10 kg linga mal e periculoasa pentru ca o poate taia de nu il mai intorci,direct in cel mai apropiat cracaris(sau butuci) mai ales vara ,cind zici ca e turbat.

DECI IN CONCLUZIE,conteaza imens locul ales,patul de nada (nu e sofisticat ,boabe de porumb lasate la inmuiat cel putin 1 saptamina pe timp de vara ,sprijinita reteta cu alcol la greu(adica il cam imbatam) si lanseta foarte foarte flexibila dar atentie in niciun caz sa se rupa si foarte multa vigilenta in prima parte a drilului . Un singur nod,pe fir, cel de la ac si materiale de calitate maxima. Nu e nevoie de nustiu ce arome,boilesuri,prafuri,aiureli,eu asa pescuiesc.
Actualizare:
3.03.2012
La 3 ani de la postare ,mi-am adus aminte un detaliu 
Eu folosesc germine de 1,8m ,cele mai mari sanse sa scot crapi din butuci ,le-am avut atunci cind am intepat la momentul optim (nu atunci cind smulgea lanseta din suport,ci mult mai devreme ,cind lanseta se curba putin si IN MOMENTUL INTEPARI ,FACEAM SI 3,4 PASI INAPOI ,,inteparea pestelui ,inainte sa intre in alerta si cei 3,4 pasi facuti fulgerator inapoi ? ,intoarce pestele cu capul catre tine , astfel ai mai multe sanse sa il vezi in mincioc.Au fost si situati cind el a tras din start in directia opusa ,atunci sa vezi soc,daca tot ansamblu e beton si e mare ?  te trage in apa   , cind el deja a  pus firul pe spinare si e mare ,nici-o data nu am putut sa il intorc.

19 comentarii:

  1. super!singurul loc unde am petrecut cel mai mult timp in cautarea de informatii pescaresti de Dunare,cu toate ca, stiti si voi internetul este mare. tineti-o tot asa! am sa va urmaresc in continuare. numele meu: ion serban ploiesti.

    RăspundețiȘtergere
  2. Sa traiesti nea Serbane,(nucleul blogului e tot din Prahova,) linga care sau aliat si alti pasionati ,eu insumi am stat vreo 17 ani in Ploiesti, incercam sa lasam si altora din cunostintele noastre,daca ai ceva de intrebat? nu ezita,trebuie sa gasim un raspuns la intrebare.

    RăspundețiȘtergere
  3. Sa traiesti nea Ioane .Ce mai faci ? Ai mai iesit pe Dunare ? Eu s-ar putea sa merg undeva in jurul datei de 20 oct.

    RăspundețiȘtergere
  4. De la iesirea din septembrie ,nu am m-ai iesit,trebuia sa ies saptamina asta ,dar nu o sa fac parte din echipaj,vorbim la telefon ,pa

    RăspundețiȘtergere
  5. Nea Ioane nu poti sa faci un topic unde sa posteze omul numai poze ,de ex. ,,POZELE NOASTRE DIN DELTA " ?

    RăspundețiȘtergere
  6. Salutare nea Ioane,tie si tuturor care stiu despre acest blog, iti urmaresc de ceva timp scrierile si postarile dumitale despre pescuitul crapului.Tin sa iti multumesc pt ca faci ceva atat de frumos si folositor noua ,cei care o iubim pe "ea" si fauna ei.De la un brailean ,pe nume Strapazan Costel.

    RăspundețiȘtergere
  7. Ma bucur ca accesezi blogul Costele,esti un norocos, daca m-ai stai si la Braila ,o saluti de cite ori ai chef.
    Inca o data ,te salut
    Sanatate
    ps.in ultimul timp aproape toate postarile sint despre aventuri pe girla.Poate in iarna asta sa m-ai postam ceva concluzi, m-ai proaspete (despre prinderea jupinului).
    Sanatate

    RăspundețiȘtergere
  8. http://www.ziarultimpul.ro/articole/2010/09/offshore-ul-paravan-pentru-profitul-marilor-firme/

    RăspundețiȘtergere
  9. http://www.infiintareoffshore.ro/

    RăspundețiȘtergere
  10. La multi ani Cosmine si tot ce iti doresti

    RăspundețiȘtergere
  11. La multi ani Cosmine si tot ce iti doresti

    RăspundețiȘtergere
  12. Buna ziua
    Mi-am facut si eu un blog de pescuit http://pescuit-galati-braila-delta.blogspot.ro/ si as dori sa public la mine postarea de mai sus cu specificarea sursei bineinteles daca sunteti de acord! urmaresc blogul d-voastra de ceva timp si am un respect deosebit ptr ceea ce se gaseste aici!
    Multumesc!
    Cristian

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Inteleg ca aparitia comentariului meu reprezinta implicit acceptul d-voastra?

      Ștergere
  13. inteleg ca aparitia comentariului meu reprezinta acceptul d-voastra ptr a prelua postul!
    multumesc

    RăspundețiȘtergere
  14. Salut Cristi ,da poti publica articolul,cu link catre original Sanatate

    RăspundețiȘtergere
  15. ok
    multumesc!
    l-am publicat!
    o intrebare: avand in vedere ca acum este frig si tin butoiul in garaj ar fi ok sa il ajut cu putina drojdie?
    Sanatate!

    RăspundețiȘtergere